O tom, kto je lepší čitateľ a prečo čítam menej ║ Čím viac kníh prečítaš, tým väčším si knihomoľom?

Stalo sa vám niekedy, že ste pri počte kníh, ktoré minulý mesiac prečítal váš kamarát dostali pocit, že nečítate dosť? Že vlastne nie ste pravý knihomoľ, lebo vy ste za posledný týždeň ledva zdvihli knihu? Porovnávať sa s druhými je bežné a robí to každý z nás, či si to už uvedomujeme alebo nie. Ale to, koľko kníh človek prečíta nie je priamo úmerné veľkosti jeho lásky ku knihám. A vlastne, celé to porovnávanie kto je aký veľký knihomoľ je hlúposť. 


Každý z nás prejavuje svoje nadšenie pre knihy inak. Ja ich fotím, recenzujem a ukazujem na instagrame. Niekto prečíta takmer každý deň jednu. Druhý naopak každej knihe venuje veľa času, pomaly ju nasáva, píše si popri tom záznamy či živo o nej diskutuje. Často sa mi stáva, že mi niekto povie, že je skvelé vidieť "pravú knihomoľku". V čom som väčšia knihomoľka ako tá, ktorá tie knihy nefotí len ich číta? A to isté sa dá vidieť aj pri tých čitateľoch, ktorí prečítajú vyše 200 kníh ročne. Znamená to, že človek rýchlo číta alebo číta častejšie, že má knihy radšej?


Pred tým ako som začala písať tento článok, som si prehľadala významové slovníky, aby som zistila, čo je vlastne všeobecne myslené pod pojmom "knihomoľ". A teda natrafila som na rôzne zaujímavé definície. Ak by som to mala zhrnúť, tak knihomoľ je človek, ktorý veľa číta. Človek, ktorý je vášnivý čitateľ. Človek, ktorý v podstate nerobí nič iné a uprednostňuje knihy pred všetkým ostatným. Človek, ktorý žije a dýcha knihami, novinkami o autoroch a ich dielach, nevie rozprávať o ničom inom a iné veci ho ani nezaujímajú. Uvedomila som si, že takto si ma často predstavujú ľudia, ktorí ma nepoznajú a prezradím im, že veľmi rada čítam. Aj keď ja sa slovom knihomoľ oháňam ako lichôtkou, oni ho chápu ako opak. A zároveň som si uvedomila, že vlastne nie som knihomoľ.


Okrem čítania ma totiž baví veľa iných vecí. Možno až trochu priveľa, taká som už odmalička. Aj napriek tomu, že dokážem knihu prečítať naozaj rýchlo ak ma chytí a mala som obdobia v živote, kedy som čítala pri takmer každej činnosti, tiež tu boli obdobia kedy som knihu ledva zdvihla. Dokážem bez problémov vkuse rozprávať iba o knihách a nadchnúť sa nad knižnou postavou akoby bola živá, ale rovnako náruživo viem rozprávať o pestovaní rastliniek, seriáloch či fotografovaní. Šesťdielnu sériu som raz prečítala za týždeň a zároveň som minulý mesiac prečítala jednu knihu. Som tým pádom zlý čitateľ? Nemôžem už o sebe povedať, že som knihomoľ?


Myslím, že každý z nás si prechádza v živote rôznymi fázami. Platí to aj pri čítaní - raz čítame viac, inokedy menej. Ja som napríklad na začiatku strednej školy čítala veľmi málo, no ku koncu som už čítala jednu knihu za druhou. Teraz som zase prišla do obdobia, kedy mám pocit, že je toho v mojom živote akosi príliš veľa a knihy už nečítam až v takom množstve. Nemyslím si, že by som sa mala prestať označovať ako knihomoľka len preto, že čítam teraz menej. Knihy mám totiž stále rada rovnako.


Riešením mojej dilemy a tejto možno zbytočnej úvahy tak vidím v inom chápaní slová knihomoľ. Človek, v ktorého živote majú knihy významné miesto. Človek, ktorý rád číta. Človek, ktorý nachádza priateľov medzi stránkami, zažíva dobrodružstvá vďaka písmenkám a je formovaný príbehmi, ktoré ho chytili za srdce. Vidíte? Teraz už nezáleží na tom, či máte iné záujmy, koľko toho prečítate a nie je nič ako lepší a horší knihomoľ. To, že ste knihomoľ nezistíte podľa významového slovníku. To, že ste knihomoľ cítite v srdci. 


7 komentárov

  1. Skvelý článok, tvoja definícia je podľa mňa tá správna. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Krásný článek, Adi! Takovéto články mám ráda, a musím říct, že to mám dost podobně. Sama jsem každý rok četla daleko víc knih, než letos, protože se mi toho v životě také děje daleko víc. Někdy si říkám, že jsem roztěkaná, protože mám ráda i seriály, hudbu nebo pečení. Knihu miluji stále stejně ale chci toho v životě dělat co nejvíce. Knhy čtu, píšu o nich, mluvím o nich ale také je fotím. A právě focení, úprava a texty mi berou čas na přečtení další knihy. Pořád se ale i tak cítím jako knihomol a i ty se tak ciť :-) Není důležitá kvantita, ale kvalita a celkový požitek, který ze čtení stále máme stejny :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Veľmi pekná úvaha s novým, nepovedaným pohľadom na nesprávne interpretované slovo "knihomoľ", ďakujem Ti za to. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Všetky komentáre si veľmi cením ♥

Instagram

Čaro kníh. Theme by STS.