5 young-adult kníh, ktoré sa zaoberajú psychickým zdravím ║ #MentalHealthAwarnessWeek

Tento týždeň prebieha Mental Health Awarness Week, ktorý organizuje britská organizácia Mental Health Foundation a jeho cieľom je zvýšiť záujem o psychické zdravie. Keďže si myslím, že je dôležité upozorňovať na dôležitosť psychického zdravia, prevenciu a liečenie psychických porúch, rozhodla som sa vám porozprávať o piatich young-adult knihách z mojej knižnice, ktoré sa zaoberajú psychickým zdravím. 

Stephen Chbosky - Charlieho malé tajomstvá

Charlieho malé tajomstvá patria už medzi klasiku tejto kategórie a tiež medzi moje obľúbené knihy. Príbeh chlapca vyrozprávaný formou listov, v ktorých sa zdôveruje s problémami dospievania, prvých lások a priateľstva. Charlie tiež zápasí s traumou a depresívnymi stavmi, ktorými sám nerozumie. Plné emócií, vyrozprávané veľmi citlivo a vhodné pre každého, kto dospieva a cíti sa sám či nepochopený. Kniha bola tiež sfilmovaná a film je naozaj skvelo spracovaný, určite si ho tiež pozrite.

Hodnotenie na Goodreads: 4.2
Jennifer Niven - Všetky skvelé miesta
Príbeh Theodora, ktorý trpí depresiou a bojuje s myšlienkami na smrť, a Violet, ktorá sa snaží vyrovnať so smrťou svojej sestry. Títo dvaja nemajú na prvý pohľad nič spoločné, ona je obľúbená, on čudák, ani sa len nepoznajú, pokým sa nestretnú rímske školskej veže. Od tohto momentu sa ich smútkom a ťažkostiami poznačené životy pretnú a zistia, že spolu môžu byť sami sebou. Psychické choroby sú však vrtkavé a niekedy sa smútok nedá prekonať. Kniha je v slovenčine už bohužiaľ vypredaná, ale natáča sa film, takže sa možno dočkáme dotlače.

Hodnotenie na Goodreads: 4.18
John Green - Všade samé korytnačky
Knižka, ktorá je síce dejovo slabšia, no autorovi sa podarilo veľmi dobre zachytiť rozmýšľanie človeka, bojujúceho s psychickou poruchou. Pre ľudí, ktorí si tým sami neprešli tak môže byť nezaujímavá, no viacerí sa v nej určite nájdu. Všade samé korytnačky sú príbehom o Aze, ktorá sa na popud kamarátky rozhodne vyriešiť záhadné zmiznutie miliardára. Aza je skvelá postava, ktorá každý deň vnútorne bojuje s úzkosťami, no snaží sa ostať dobrou kamarátkou a dcérou. Moju recenziu si môžete prečítať tu.

Hodnotenie na Goodreads: 3.99
Nina LaCour - Všetko je tak, ako má byť
Veľmi smutná kniha, ktorá sa zaoberá vyrovnávaním sa so stratou. Hlavná hrdinka Marin potom ako prišla o starého otca, ktorý predstavoval celú jej rodinu, utečie do New Yorku na školu a prestane sa všetkým ozývať, dokonca aj svojej najlepšej kamarátke Mabel. Tá sa však nevzdáva, po troch mesiacoch ticha príde za Marin na trojdňovú návštevu. Silná kniha o vyrovnávaní sa s minulosťou, akceptáciou straty a toho kým sme, o priateľstve, rodine, a najmä smútku a samote. Moju recenziu si môžete prečítať tu.

Hodnotenie na Goodreads: 3.97
Tamara Ireland Stone - Every Last Word
Hlavná postava Samantha vyzerá ako bežné dievča, no ukrýva v sebe veľké tajomstvo. Trpí obesadantno-kompulzívnu poruchu (OCD) a to takým typom, ktorý sa odohráva len v jej hlave, musí tak neustále bojovať s vlastnými myšlienkami, ktoré sa snaží ukryť pred ostatnými. Na túto knižku sa ešte len chystám, no podľa recenzií je to jedna z najlepších kníh na túto tému, ktorú mi odporúčal naozaj každý, preto som ju tu musela zaradiť. Realisticky približuje život s psychickými poruchami a nemá potrebu ich romantizovať. Znovu vás môžem odporučiť na skvelú recenziu od Lili.

Hodnotenie na Goodreads: 4.24

Aké knihy odporúčate vy? Určite sa so svojimi tipmi podeľte v komentároch, rada si rozšírim zbierku. :)

10 komentárov

  1. Ja osobne veľmi knihy o psychickom zdraví nečítam, keďže som sa viackrát popálila na tejto literatúre. Napríklad Všetky skvelé miesta sa mi vôbec nepáčili a tam som aj s čítaním takýchto kníh prestala. Nedávno som však natrafila na jednu (bola to čistá náhoda), ktorá taktiež opisuje OCD, volá sa Si ty normálna? Aj keď taktiež nepatrila medzi tie top knihy, práve tá psychická porucha v nej bola opísaná veľmi uveriteľne. Takže ak ťa takéto knihy bavia, určite ju skús:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Knihy s podobnou tematikou občas čítam a tie, ktoré sa mi dostali do rúk boli niektoré lepšie a iné horšie, ale čo sa týka takého dvíhania povedomia o psychickom zdraví, je úžasným kúskom It's Kind of Funny Story od Neda Vizziniho (na motívy knihy bol natočený aj rovnomenný film). Je to výborný kúsok o klinickej depresii, v ktorej autor vysvetľuje a opisuje, čo to vlastne depresia je, ako a prečo vzniká a ako sa prejavuje (tiež je to čiastočne autobiografická kniha). Je to veľmi dobrý príbeh a veľmi prístupný, nakoľko ho rozpráva pätnásťročný chalan, takže je to skvelé aj pre mladšie decká.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Skvelý článok! Prvé dve knihy som už prečítala a na zvyšné sa určite chystám tiež :) Tento žáner mám veľmi rada a za mňa ti môžem odporučiť Šok z pádu od Nathana Filera - trošku komplikovanejšia, ale o to krásnejšia. Ešte dlho po prečítaní mi vŕtala v hlave...:)
    What A Fancy World

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tento druh literatury moc nečtu, ale doma mám třeba Ginny napořád, to by mělo být dobré, tak uvidím 😊

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ja osobne som ešte takýto druh literatúry nečítala teda okrem jednej knihy, ktorú mám doma a nesie názov Ticho :) Ale ešte ani k tej som sa nedostala tak ďaleko akoby som chcela :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Tak to je moc povedený článek .( Taky mi přijde že se podobných knih teď vyrojila spousta najednou :) Četla jsem s touto tématikou jen Muffin a čaj a moc mě to nechytlo. Proto zvažuji, jestli se pustit do LGBT znovu nebo ne :) Každopádně tohle jsou skvělé tipy jak dát žánru ještě jednu šanci :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Četla jsem první dvě knihy - The Perks of Being a Wallflower a All the bright Places a obě mě hluboce zasáhly, poznamenaly a miluju je, zkrátka a dobře. ♥ Doporučuji také knihu Zmizelé dívky od Lauren Oliver nebo Dopisy na konec světa. :)
    Mimochodem, želva je ve slovenštině tak hezké slovo. :D ♥

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Já mám ráda YA příběhy, ve kterých se autoři zaobírají psychickým zdravím a veškerými problémy duše, takže se mi už tři ze zmíněných knih dostaly do rukou a moc se mi líbily... Ten kdo stojí v koutě na mě čeká doma. Ráda bych si příběh už konečně přečetla, tak snad v létě bude čas. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Ze tvých tipů nedám dopustit na We Are Okay a Turtles All the Way Down, obojí jsou moje srdcovky a souhlasím, že je potřeba si je přečíst :)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovedaťOdstrániť

Všetky komentáre si veľmi cením ♥

Instagram

Čaro kníh. Theme by STS.