Život s psychickou poruchou ║ Všade samé korytnačky - John Green ║ recenzia

Všade samé korytnačky je najnovší príbeh z pera Johna Greena, ktorého určite väčšina z vás pozná, najmä vďaka knihám ako Na vine sú hviezdy či Papierové mestá, ktoré boli obe sfilmované. Moja obľúbená kniha od neho je Kam zmizla Aljaška, možno preto, že mám slabosť pre knihy, ktoré sa zaoberajú psychickými  poruchami. V podstate by sa dalo povedať, že okrem tej a spomínanej Na vine sú hviezdy ma jeho tvorba moc neoslovila.

Z toho dôvodu som túto knihu príliš neriešila. Až do momentu, keď som narazila na recenziu, kde čítatelka rozprávala o tom, aký význam pre ňu má téma, ktorou sa táto kniha zaoberá. Príbeh sa síce sústredí na záhadné zmiznutie miliardára Russela Picketta a dve kamarátky Avu a Daisy, ktoré sa vďaka vidine finančnej odmeny rozhodnu túto záhadu vyriešiť, no táto dejová linka pôsobí druhorado. Ava totiž trpí OCD a úzkoťami, ktoré ovplyvňujú každý jeden jej krok, každú jednu jej myšlienku, a práve vďaka tomu si ma kniha získala.
John Green totiž do tejto knihy vložil veľký kus seba a svojej skúsenosti s psychickými poruchami. Boj Avy sa môže bežným ľuďom zdať nelogický, či dokonca pritiahnutý za vlasy, no pre tých, čo majú vlastnú skusenosť so psychickou poruchou, je to zásah do čierneho. Nejde ani tak o to, že sa človek cíti presne rovnako, či prechádza rovnakými vecami ako hlavná hrdinka, každá choroba ma na každého iný dopad. Najzásadnejší bol podľa mňa opis toho, ako sa takáto osoba cíti v spoločnosti, aké je ťažké sa správať normálne, zapadnúť, či sa niekomu zdôveriť. Ako sa takýto človek veľmi ľahko cíti osamelý aj keď je obklopený ľuďmi.

Toto je niečo, čo táto kniha zvládla bravúrne a ja som miestami musela zastať, aby som dokázala vstrebať všetky emócie, ktoré sa vo mne hromadili. Čo sa však týka deju, trúfam si povedať, že dosť zaostával. Aj keď to môže znieť detektívne, dievčatá pátrajú naozaj máličko. Ich objavy nie sú prevratné ani s napätím nečakáte, čo objavia ďalšie.

Veľmi pozitívne však hodnotím ľúbostnú časť tejto knihy. Je to Greenovka, netvárme sa, že nás romantika prekvapuje. Je však veľmi pekne opísaná, nie je to totiž len láska a nič viac, postavy sa netvária že puberťácka láska je na celý život. V tomto prípade ide skôr o hlboké vzájomné pochopenie.

Knihu by som odporúčala každému, kto sa zaujíma o psychické poruchy, keďže život s nimi je tu naozaj hodnoverne opísaný. Pre tých, čo tejto tématike nefandia, však môže príbeh prísť nezáživný.

4,5/5

Za knihu ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei. Môžete si ju zakúpiť tu.