Finále vesmírneho dobrodružstva ║ Rázcestia osudu - Veronica Roth ║ recenzia

1. 5. 2019

Rázcestia osudu sú záverom duológie Zárezy smrti. Zárezy smrti u mňa spadajú do tej zvláštnej kategórie kníh, na ktoré si po čase už neviete vytvoriť názor. Kniha sa mi síce páčila, no odstupom času, by som ju už nehodnotila až tak kladne. Prvá séria autorky (Divergencia) vo mne rozhodne zanechala väčší dojem a doteraz si z nej viac pamätám. Zárezy smrti predstavili zložitý príbeh plný nových postáv a svetov, ktoré sa mi časom úplne pomiešali a na niektoré som úplne zabudla. Pred čítaním dvojky som si teda prečítala zhrnutie predošlej knihy aby som sa aspoň trochu zorientovala.
Rázcestia osudu pokračujú tam, kde sme v predošlej knihe skončili. Vojna medzi Thuvhesitmi a Šotetmi sa stáva hlavným problémom celej galaxie. Príbeh sa nesie v rovnako pomalom duchu ako prvá kniha, autorka necháva veľký priestor opisom a udalostiam nie veľmi podstatným pre pohyb deja. Vďaka tomu sa je ťažké do knihy začítať a ja som ju musela dokonca na chvíľu odložiť a vrátila som sa až keď som mala správnu náladu. Po prvej tretine sa to však začne rozbiehať.
,,Ja chcem vyhrať. Netúžim byť im rovná. Vo svojom vnútri ich túžim poraziť."
Na rozdiel od prvej knihy však dostávajú omnoho väčší priestor politické intrigy, ktoré tvoria výraznú časť budovanej zápletky. Dostávame tiež nový pohľad na udalosti od Akosovej sestry Cisi, ktorej kapitoly patrili medzi moje obľúbené časti knihy. Hlavné aj vedľajšie postavy si od prvej knihy prešli veľkým vývojom, predošlé udalosti na nich zanechali stopy a vytvarovali ich osobnosti. Akos a Cyra sa snažia naplno akceptovať svoj osud, no nedokážu ho prestať vnímať ako bremeno, ktoré sú odsúdení niesť. Ich vnútorný (a niekde aj vonkajší) boj so svojim osudom bol zaujímavo zachytený.
Po celý čas autorka úspešne vytvára napätie, ktoré sa vystupňuje pri odhalení niečoho naozaj prekvapivého a zásadného pre celý príbeh. Záver mi však prišiel príliš uponáhlaný, nedomyslený a proste slabý. Veronica si vytvorila naozaj skvelé základy na nezabudnuteľný koniec, pri ktorom by som zabudla dýchať, no všetko sa vyriešilo až príliš jednoducho a nezáživne.

Celkovo knihu hodnotím ako priemer. Prepracovaný svet a zaujímavý vývoj postáv, za mňa však príliš rozťahané. Čakala som viac nezabudnuteľný záver série.

3/5

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart,