Temný férsky svet ║ Krutý princ - Holly Black ║ recenzia

30. 3. 2019

Krutý svet férov a dievča, ktoré túži medzi nich zapadnúť. Jude bola len malé dievčatko, keď bola spolu so sestrou unesená do férskeho sveta po vražde svojich rodičov. Po desiatich rokoch si na tento svet už zvykla a túži byť ako jedna z nich, no féri smrteľníkmi pohŕdajú. Obzvlášť niektorí, ako princ Cardan, ktorí robí Jude zo života peklo. Jude sa dokonca v svojej snahe nájsť si svoje miesto vo férii zamotá do kráľovských intríg a do boja o trón.
Svet víl a férov je u nás v knihách známy najmä vďaka S.J. Maas. Holly Black však prináša do tohto žánru svieži závan, spolu s krutými férmi, ktorí sa na zlo len nehrajú, ale zlo tvorí základ ich života. Väčšina postáv v tejto knihe spadala skôr do kategórie zla, aj keď by sa dalo polemizovať, že balancovali na hranici medzi dobrom ma zlom. Ja osobne mám zlé postavy rada a možno aj preto sadla mi hlavná hrdinka, ktorá sa nesnažila hrať na dobrú a šlachetnú, a proti nepriateľom bola ochotná použiť všetky podlosti. Čo sa však týka priamo Cardana, ten sa podľa mňa viac tváril zlý ako bol, v skutočnosti bol vnútri mäkký.

,,Ja chcem vyhrať. Netúžim byť im rovná. Vo svojom vnútri ich túžim poraziť."
Zo začiatku sa príbeh točí najmä okolo toho, aký je Cardan a jeho priatelia na Jude zlý. A úprimne - táto časť mi prišla trošku detinská a pritiahnutá za vlasy. Prirovnala by som to k férskej verzii zlých dievčat na americkej strednej. To jednoducho nie je moja šálka kávy. Chápem, že na predstavenie postáv, vzťahov a fungovanie sveta, to bolo potrebné, vedela by som si to však predstaviť aj trochu inak. Férsky svet však bol premyslený naozaj zaujímavo, počínajúc samotnými férmi až ich vzťahmi.
Samotná zápletka sa rozvíjala postupne, jednotlivé informácie sa nabaľovali až vyústili do naozaj zaujímavého konca. Až na jeden jediný bod, ktorý je však veľmi podstatný pre ďalšie smerovanie deja, ma nič výrazne neprekvapilo ani ma nič nenechalo sedieť v úžase. Nemôžem tvrdiť, že by som sa popri čítaní nudila, no akoby príbehu chýbal neznámy element, ktorý by ma držal v napätí a viac ponoril do deja. Vau efekt z knihy sa jednoducho nekonal.

Celkovo knihu hodnotím ako príjemné čítanie, ktoré nezamrzí, ale bohužiaľ ani nenadchne. Autorka však výrazne zamiešala karty pre pokračovanie, ktoré si určite veľmi rada prečítam.
 3/5

Za knihu na recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart.