Svet, kde sa neumiera ║ Smrtka - Neal Shusterman ║ recenzia

29. 3. 2019

Obdobie popularity dystopií máme za sebou a na nové dystopie sa zvykne pozerať s nadvihnutým obočím.  Takže keď vám poviem, že Kosec je tiež dystopia, možno si povzdychnete a opýtate sa, čo nové a už raz nenapísané vám môže táto kniha ponúknuť. Áno, je to veľmi dobrá otázka, ja som mala rovnakú. A odpoveď je úplne jednoduchá. Všetko.

Kosec sa odohráva v budúcnosti, kde ľudstvo dosiahlo vrchol. Ľudia už neumierajú na choroby, nehody, či cudzie pričinenia, dokonca ani na vysoký vek; sú v podstate nesmrteľný. Aj keby náhodou umreli, vedia ich jednoducho oživiť. Neexistujú politici a vlády, celý svet riadi Nimbus - umelá inteligencia, ktorej hlavným cieľom je dobro a prosperita ľudstva. Jediná vec, ktorú Nimbus neriadi sú Kosci. Spoločenstvo určené na kosenie ľudí, s cieľom znižovať populáciu umelo, keďže prirodzený spôsob už neexistuje.
,,Nariadili nám zapisovať si nielen činy, ale aj pocity, aby bolo známe, že máme emócie. Výčitky svedomia, ľútosť, smútok taký veľký, až je nemožné ho uniesť. Pretože ak by sme tieto pocity nemali, čo za monštrá by sme to boli?"
Perfektný svet bez násilia, chudoby, kde je šanca, že umriete veľmi nízka, keďže Kosci zabíjajú iba malé percento ľudí. To znie ako sen, nemyslíte? Lenže ľudstvo dosiahlo svoj vrchol, už nie je kam smerovať, veľa ľudí nevie, čo poriadne robiť so životom, keďže môžu mať všetko a ku všetkému je prístup. Sú ľudia, ktorí nachádzajú zábavku v opakovanom zabíjaní sa - tak sa aspoň na chvíľku cítia živý. Neal Shusterman tak otvoril v príbehu popri dejovej línii aj zaujímavé témy života a najmä jeho zmyslu.

Hlavné postavy sú dve - Citra a Rowan. Obaja sa nečakane stanú učňami na úlohu Kosca, čo im obráti život naruby a poskytne príležitosť pozrieť sa na celé povolanie z druhej strany. Okolnosti ich postavia proti sebe, boj o rolu Kosca sa zmení na boj o holý život. Neviem prečo, ale naozaj som si chcela z nich vybrať obľúbenca, toho komu by som fandila. Ale príbehovo skáčeme z jedného na druhého, spoznávame tak ich myšlienky, pohnútky a osobnosti, až je takmer nemožné nemať ich rád oboch.
,,Nikdy nestrať ľudskosť, inak budeš len obyčajný stroj na zabíjanie."
Dej sa neustále hýbe ďalej, nenašla som ani jedno tiché miesto, kde by som sa začala nudiť. Nachádza sa tu tiež množstvo zvratov, ktoré čitateľ jednoducho nemá ako čakať. Kniha sa tak stáva neodložiteľnou a neexistuje iná možnosť ako čítať ďalej. Je to naozaj strhujúci príbeh, ktorý vás zanechá v úžase. Už dlho som nečítala knihu, ktorá by ma dokázala natoľko prekvapiť svojim vývojom.

Neal Shusterman vytvoril naozaj originálny a výnimočný svet, s ktorým som sa doteraz ešte nestretla. Zvládol spojiť napínavý dej s hodnotnými postavami, množstvom zvratov a dokonca aj filozofickou rovinou. Toto nie len epický záver - táto kniha je jedna veľká jazda. Odporúčam.

5/5

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.