Dva príbehy v jednom ║ Replika - Lauren Oliver ║ recenzia

Lyřin příběh začíná v institutu ukrytém na soukromém ostrově poblíž pobřeží Floridy. Zdálky je to krásné, klidné místo, ale vojenské stráže v ochranných oblecích za zamčenými dveřmi vypovídají o něčem jiném. Institut je ve skutečnosti tajné výzkumné zařízení, kde se rodí, vyrůstají a jsou studovány tisíce replik čili lidských modelů. Když se institut stane terčem nečekaného útoku, dvěma mladým experimentálním subjektům – Lyře čili číslu 24 a chlapci známému pouze jako číslo 72 – se podaří utéct.

Gemma strávila celý život po nemocnicích. Je to osamělá náctiletá dívka, která zná pořádně pouze domov, školu a svou nejlepší kamarádku April. Ale po tom, co ji málem unese cizinec, který tvrdí, že ji zná, začne Gemma vyšetřovat historii své rodiny a zjistí, že její otec měl podivnou spojitost s tajným výzkumným insitutem. Dívka touží po odpovědích, a tak cestuje na Floridu… a narazí tam na dvě repliky a úplně novou řadu otázek.
Lauren Oliver je autorkou viacerých kníh, ktoré si našli fanúšikov aj u nás. Aj keď som už viackrát zvažovala, že si
niečo od nej prečítam, akosi som sa k tomu nikdy nedostala. Možno práve to ma popohnalo k čítaniu Repliky. Ešte k tomu taký nezvyčajný spôsob spracovania knihy - dva príbehy v jednom, to je veľké lákadlo. Kým som sa však k čítaniu reálne dostala, trošku ma vydesili nie práve nadšené recenzie (zväčša) od českých čitateľov. Knihu som teda brala s rezervou, moje nadšenie opadlo a naopak som sa začala obávať, že ma nebude baviť.

Prvý "problém", ktorý ešte pred začatím čítania nastáva je rozhodnutie, ako knihu čítať. Keďže sú to dva príbehy, každý z jednej strany, môžte ich čítať po jednom alebo striedať po kapitolách. Zo začiatku som to robila práve tým prvým spôsobom. Po chvíľke ma však neustále otáčanie knihy omrzelo, zistila som, že ma Gemmina časť až tak nebaví, tak som si povedala, že prvú prečítam Lyru. A túto časť knihy som si naozaj užila.

Lyra je jedna z replík, ktorej sa podarí dostať z Inštitútu, kde ich "vyrobili". Jej pohľad na svet ľudí, dovtedy nepoznaný, je veľmi zaujímavý a miestami aj vtipný. Vďaka nej sa dozvedáme, čo to vlastne replika je, ako sa o nich starajú, čo s nimi robia a aký majú život. Aj keď sa v príbehu neudialo nič akčné ani prevratné, v podstate mi to nevadilo. Celá myšlienka replík ľudí je dobre napísaná a vymyslená, všetky tie drobné zistenia okolo toho sa mi páčili. Koniec mi však prišiel taký odtrhnutý, niečo v mi v ňom chýbalo a dúfala som, že keď si prečítam Gemmu budem mať pocit, že v knihe bolo aspoň trošku akčný záver.

Bohužiaľ som zistila, že som sa veľmi mýlila. Veľa vecí sa prelínalo, len bol zmenený pohľad. A kedže ma Gemma ani na začiatku nebavila, čítať v podstate to isté, kde bolo minimum nových informácii, ma naozaj nebavilo. Gemmina postava mi prišla plytká a nezaujímavá, znovu mi chýbala akákoľvek akcia a ani raz som nebola na šokovaná či úprimne zaujatá. A nie, koniec nebol o nič lepší. Rovnako mi prišiel príbeh skončený v uprostred ničoho.

Takže ťažko povedať, aký je môj názor na celkovú knihu. Jedna polovica mi prišla fajn, druhá nezáživná. Možno by bolo lepšie keby kniha nebola rozdelená na dve, ale klasicky by sa striedali dva pohľady, ktoré by neboli o tom istom. Lebo ako som zistila, aj keby som striedala čítanie po kapitolách, tak by mi to nevyšlo. Gemmin príbeh má totiž o vyše päťdesiat strán viac. Potom by sa možno nestalo, že v skoro 500 stranovej knihe chýbalo akékoľvek napätie.
+ nápad s replikami
+ originálne spracovanie
+ postava Lyry