Najdlhší deň Adama T. - Patrick Ness ║ recenzia

2018║ YA ║ Slovart ║ 280 strán ║ ďalšie od autora: Niečo viac, Sedem minút po polnoci, My ostatní tu len tak žijeme
Nový tragikomický a dojemný príbeh od populárneho autora Patricka Nessa o odvahe akceptovať samého seba a naplno žiť svoj život. Adam Thorn zažíva najhorší a najbúrlivejší deň v živote. Vo vzťahoch mu to škrípe, v práci sa mu ale že fakt nedarí a všetko zaklincuje konflikt s otcom – otec farár, on gej a tínedžer – ktorý obom prevráti život naruby. Adamov najdlhší deň je plný konfliktov, útekov pred ľuďmi a vysvetleniami. Deň plný sexu, lásky aj zlomených sŕdc. A možno, ale naozaj len možno, aj štipky nádeje. Prežite s Adamom naplno intenzitu tínedžerských vzťahov a nájdite silu objaviť pravdu o samom sebe.

Patrick Ness patrí už aj u nás medzi známych autorov. Jeho príbehy sa vyznačujú na prvý pohľad obyčajnými postavami, ktoré môžte stretnúť na ulici, v škole či v obchode. Nie sú dokonalé, nemajú perfektnú rodinu, majú veľa chýb a žijú bežný život ako my. Ale ako je každý z nás v skutočnosti zložitejší, aj jeho postavy si nesú bremeno svojich komplikovaných životov. Inak tomu nie je ani v jeho najnovšej knihe Najdlhší deň Adama T. A slovenský preklad by nemohol byť výstižnejší.

"Sú to tvoji rodičia. Majú ťa milovať lebo. Nikdy nie napriek."

Adam je celkom obyčajný syn miestneho pastora. Až na to, že má rád chlapcov. A nedá sa povedať, že by to jeho rodičia chápali, či si dokázali vôbec nahlas priznať. Našťastie má najlepšiu kamarátku Angelu, ktorá je aj so svojou maminou veľmi chápavá, a často mu poskytujú krytie a najmä útočisko. Adam a Angela tvoria skvelú dvojicu kamarátov, jeden druhého chránia a láska medzi nimi je priam hmatateľná. Adam, okrem ťažkostiam doma, bojuje s citmi ku svoju bývalému priateľovi Enzovi, ktorý ma rozlúčkovú párty, a snaží sa nepokaziť svoj nový vzťah s Linusom.

"A čo na tom, že to bola láska pätnásť- a neskôr šestnásťročného chalana? Prečo by to malo znamenať niečo menej? Boli predsa starší ako tí dvaja idioti z Rómea a Júlie. Prečo každý, kto prestal byť tínedžerom, automaticky mávne rukou nad všetkým, čo vtedy cítil? Koho zaujíma, že z toho vyrastie? Bolestné a euforické dni, keď to človek prežíva, preto nie sú o nič menej skutočné. Skutočné je to, čo sa odohráva teraz. Aj keď ste mladí. Najmä keď ste mladí."

Najviac zvláštna vec na tejto knihe je jej rozdelenie na dve dejové línie. V prvej, tej hlavnej, trávime s Adamom jeho absurdný deň, plný udalostí, pri ktorých si človek povie, že horšie to už nebude. Druhá je viac mätúca, hlavnou postavou je duch zavraždeného dievčaťa, celé je to viac fantastické a štýl písanie je až poetický. A aj keď som na konci pochopila význam tejto dejovej línie, vôbec by mi nevadilo keby tam nebola. Takto to zo začiatku pôsobí ako spojenie dvoch kníh, kde tá druhá vyvoláva zmätok a narúša mi čítanie prvého príbehu.

Naopak, hlavná dejová línia je veľmi zaujímavá, vtipná, poprepletená spomienkami a úvahami o hľadaní svojho miesta. Dej plynie príjemne, ľahko sa doňho dostáva a je plný emócii. Je to krásny príbeh a akceptovaní sa takého aký si, o tom, aké nezmyselné sú niekedy nálepky, ktorými sa označujeme, či o rodinnej láske, ktorú nie vždy nájdeme tam kde bývame.

"A zlomené srdcia sa možno nikdy neprestanú lámať, pomyslel si Adam. Možno len ďalej bijú, až kým sa znova nezlomia, no napriek tomu neprestanú biť."

A aj keď som od Nessa čakala niečo iné a nezaradila by som to medzi jeho najlepšie knihy, bolo to príjemné čítanie. Ak si odmyslím ten druhý dej, ktorý bol pre mňa zbytočný a rušivý, kniha bola krásne napísaná, popisovala veci tak ako sú a nepoužívala zbytočné okvetné frázy. Celý príbeh pôsobil úprimne, miestami až intímne.

+ akceptácia seba samého
+ láska k priateľom/rodine
+ pútavý štýl písania