Jeden z nás klame - Karen M. McManus ║ recenzia

2017 ║ Yoli ║ young-adult ║ 336 strán

V jedno popoludnie sa piati stredoškoláci, ktorých na prvý pohľad nič nespája, ocitnú po škole, hoci nič zlé nespravili – vraj. Vzorná študentka Bronwyn, ktorá nikdy neporušila žiadne pravidlo, bejzbalová hviezda Cooper, ktorá vie len to, čo sa deje na ihrisku, krásavica a „typická“ blondína Addy, ktorá sa snaží zatajiť trhliny vo svojom živote, darebák Nate, ktorého od kriminálu delí azda len krôčik, a outsider Simon, autor počítačovej aplikácie, na ktorej si študenti strednej školy Bayview High môžu prečítať bulvárne klebety o svojich spolužiakoch. Všetci sa dobre bavia, okrem samotných aktérov. Práve na druhý deň Simon plánoval zverejniť na nete ďalšie pikantné historky. Už to však nestihne, pretože v škole náhle zomrel. Podľa vyšetrovateľov jeho smrť nebola nehoda. A zrazu sú všetci štyria podozriví z jeho vraždy.

Dá sa povedať, že keď táto kniha vyšla, tak bola v podstate všade. A ako to už pri knihách, okolo ktorých je veľké haló, býva, názory čitateľov sa diametrálne líšili. Ale niečo, čo neviem presne identifikovať, ma na nej zaujalo, a aj po viacerých negatívnych recenziách som vedela, že si ju proste musím prečítať. Moja predstava predtým, ako som ju prečítala, bola zhruba "young-adult psychotriller na spôsob The Breakfast Club". A musím uznať, že ju to naozaj vystihuje.
"Veci musia byť najskôr zlé, aby mohli byť dobré."
Piati študenti skončia spolu za záhadných okolností po škole, no jeden z nich umrie a zvyšní štyria sú hlavnými podozrivými. Pri postavách mi zo začiatku veľmi vadilo veľké množstvo klišé. V podstate sa dá povedať, že ak by ste sa teraz zamysleli nad tým, akí typickí študenti sú na americkej strednej, určite by ste sa trafili. Ale ako dej postupoval, uvedomila som si, že to tak nie je náhodou a nemôže za to neschopnosť autorky napísať originálne postavy. Autorka totiž zobrala tieto stereotypné charaktery a postavila ich zoči-voči obvineniu z vraždy a strachu z odhalenia tajomstiev.
,,Spájalo ich presvedčenie, že každý problém má riešenie, len treba nájsť tú správnu pomoc."
Bronwyn je zarytá bifľoška, Addy namyslená kráska, na  darebáka Natea sa lepí všetka smola a obľúbený Cooper je bejzbalová hviezda. A potom tu máme mŕtveho Simona, ktorého vlastne nikto nemá rád, pretože riadil stránku, kde zverejňoval tajomstvá študentov. Áno, presne ako Gossip Girl. A aj keď sa zo začiatku môže zdať, že v tento opis predstavuje všetko, čo v nich je, kniha ukazuje, že škatuľkovanie nie je vždy presné. Každý z nich má totiž svoje tajomstvá a v skutočnosti toho v sebe skrývajú viac. Veľmi sa mi napríklad páčilo spracovanie priznania k inej orientácii, nebolo to bezproblémové a vedela som si predstaviť, že podobné reakcie by boli (bohužiaľ) aj u nás.
,,Naplnil ma detinský pocit víťazstva, akože si vybrala mňa, hoci v skutočnosti si vybrala možnosť neocitnúť sa v správach."
Autorkin štýl písania sa veľmi dobre a ľahko číta, stránky plynuli rýchlo a knihu som nechcela odložiť. Na vraha som mala svoje tipy, a jeden z nich bol aj ten pravý, ale v podstate som si celý čas nebola stopercentne istá, vždy prišlo niečo, pričom som ostala váhať. Nie je to prevratná kniha, pri ktorej zabudnete od napätia dýchať, a ani si nemyslím, že ten príbeh toho vo mne veľa zanechal. Niektoré veci boli príliš očividné a dali sa očakávať. Avšak myšlienka príbehu je veľmi zaujímavá a čítanie som si užila.

+ zaujímavá myšlienka
+ pútavý štýl písania
+ ľahké, jednoduché a oddychové čítanie