Hrdina či zloduch? ║ Strieborná maska (Magistérium 4) - Cassandra Clare & Holly Black ║ recenzia

Áno, táto séria je moje hriešne potešenie. Miestami si prídem na ňu pristará, miestami mi príde príliš detinská, no aj tak ju zbožňujem a s napätím čakám na ďalšie časti. Preto keď mi dorazila táto, v poradí už štvrtá a zároveň predposledná časť, musela som sa do nej pustiť hneď. Predpokladám, že túto recenziu čítate ak ste už čítali aj predošlé knihy, pretože je dosť nemožné napísať viac ako tri vety a zároveň ani trošku nevyzradiť dej predošlých častí. (Nebojte, túto vám ako vždy neprezradím, nepokazím vám predsa zážitok.)

Call sa po udalostiach poslednej časti ocitá vo väzení, kde to pre neho naozaj nie je zaujímavé. Napriek tomu, že je celý svet presvedčený, že je znovuzrodený Nepriateľ smrti, on verí, že je proste Callum a obávaného čarodejníka v sebe nevidí. Cíti sa osamelý a opustený, navyše sa musí vyrovnať so smrťou svojho najbližšieho priateľa. Vďaka nečakanému úteku z väzenia sa ocitá na mieste, ktoré je v mnohých ohľadoch ešte horšie, a pred veľkým rozhodnutím, na ktorú stranu sa pridá.
Call je však len tínedžer a jeho vnímanie dobra a zla je mnohokrát naozaj pokrútené. Necháva sa ovládať pudmi, ktoré spätne ani jemu samotnému nedávajú zmysel. A tu som prvýkrát narazila na osobný problém v tejto sérii. Na začiatku boli postavy, vrátane Calluma, ešte len deti a ich správanie tomu logicky zodpovedalo. Nedá sa povedať, že by som s ním súhlasila, ale jednoducho to bolo adekvátne. V tejto knihe má však už 15 rokov a podľa môjho úsudku, by sa mal správať už o niečo rozdielne oproti takej prvej knihe.

Bohužiaľ mi však príde, že postavy sa vývojovo posunuli len naozaj málinko. Áno časom sa niektoré ich vlastnosti zocelili či zvýraznili, no zároveň počas čítania nemám pocit, že sú o niečo starší ako boli. Stále sa správajú ako keby mali 12.

Čo sa týka deja, tak ako vždy nesklamal, bol plný prekvapení a naozaj šikovne premyslených zvratov. Medzi moje obľúbené veci v rámci tejto série patrí tempo knihy. Namiesto siahodlhých opisov máme takmer neustále nejakú akciu, vďaka čomu sa aj v tejto drobnej, len okolo 200 stranovej, knihe stane toho naozaj veľa. Je to tak ideálna oddychovka, pri ktorej nehrozí, že sa budete nudiť, ani vám nezaberie veľa času.
Naozaj veľmi sa mi páči postava Calla, ktorá je niekde na hranici dobra a zla, kde ani čitateľ ani samotná postava veľa krát netušia, ku ktorej strane má bližšie. Jeho osud je naozaj nemilý, no zároveň sa tým vymyká bežným knihám v tejto vekovej kategórii, kde väčšinou viete dopredu určiť, že tento a tento bude zlý, tento určite neumrie a tento všetkých zachráni.

Myslím, že je viac než jasné, že záver tejto série bude epický a prekvapivý. Ja sa ho už neviem dočkať.

3,5/5

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.