Moja najobľúbenejšia absyntovka ║ Expedícia: Môj ľúbostný príbeh - Bea Uusma ║ recenzia

Ako prvé mám potrebu vám vysvetliť o čom táto kniha je. Totiž každý, s kým som sa o nej, si zo začiatku myslel, že idem rozprávať o romantickom príbehu. Celkom chápem odkiaľ sa to berie, predsa len Môj ľúbostný príbeh môže vyznieť trošku mätúco. A ono to aj je ľúbostný príbeh, ale trošku iný ako by ste na prvý pohľad čakali. Je to láska autorky k príbehu o neúspešnej expedícii na Severný pól.

Možno ste už o tom počuli, možno podobne ako ja nie, ale minimálne vo Švédsku je to veľmi známy kus histórie. V roku 1897 sa traja muži odhodlali dostať ako prvý na svete na Severný pól pomocou vzdušného balónu. Nám to teraz môže znieť vtipne, ale oni to mysleli vážne a naozaj verili, že tam doletia. Bohužiaľ sa im to však nepodarilo a tri dni po štarte musia núdzovo pristáť uprostred neprebádaného územia, kde nie je prakticky nič okrem snehu a ľadových medveďov.
Áno, bolo to presne také zlé ako to znie. Členovia Andréeho expedície sa však nevzdávali, zbalili si veci na sane a odhodlane sa pustili smerom na bezpečné miesto, kde by prečkali zimu. Začína sa im boj o prežitie. A aj keď to môže vyznieť, že dôvod ich úmrtia je jasný, doteraz nikto s určitosťou nevie, prečo umreli, existuje len množstvo dohadov. Autorka Bea Uusma sa rozhodla prebádať všetky archívy, prejsť miesta kde boli, prezrieť ich posledné pozostatky, všetko aby zistila, čo sa im naozaj stalo.
Vďaka tejto knihe sa môžte spolu s autorkou vydať na jej cestu za pravdou. Je plná fotiek, záznamov, máp a nádherného grafického spracovania, čo vám všetko ešte o niečo priblíži. Nie raz som mala pocit, že stojím vedľa autorky kým si prezerá staré záznamy alebo s napätím pátra po ostrove, kde ich našli mŕtvych. Všetko bolo tak geniálne poprepájané, že som na konci mala pocit, že to nie je len autorkin ľúbostný príbeh, ale sčasti aj môj.
Okrem toho je kniha plná aj najrôznejších zaujímavosti ohľadom Severného pólu, o ktorých som naozaj veľa krát nemala ani tušenie. Pri čítaní denníka najmladšieho člena expedície, ktorý doma nechal snúbenicu, som mala veľa krát zimomriavky a slzy v očiach. A aj keď je to príbeh o tom, ako umreli, mala som pocit, akoby boli živí, akoby som ich naozaj poznala. Akoby som im prečítaním tejto knihy mohla pomôcť nájsť Severný pól.
Na tých skutočných príbehoch ľudí je vždy niečo desivejšieho ako na fikcii, niečo, čo ma ešte po prečítaní nútilo si o tom hľadať viac informácii a fotiek. Niečo, čo vo mne ešte dlho potom ostalo čerstvé, a nútilo ma o tom rozprávať každému, kto bol ochotný počúvať.  Takže vám túto knihu naozaj vrelo odporúčam, nebudte ľutovať.

5/5

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Absynt.