Veža na úsvite - Sarah J. Maas ║ recenzia

Vedeli ste, že Veža na úsvite mala byť pôvodne len kratšia novela k sérii Trón zo skla? Sarah J. Maas sa však "trošku" rozšupla a napísala takmer 700 stranovú plnohodnotnú časť série. Tuším sa ku mne táto informácia dostala zhruba v tom období, keď som z nej bola mierne otrávená po prečítaní ACOWAR-u a Búrky v impériu, ktoré mi prišli vo veľa bodoch podobné, nepremyslené a nedotiahnuté. Preto ma trošku vyľakalo, že napísala ďalšiu bichľu, bála som sa, že to bude rovnaké.

Hlavným hrdinom je Chaol Westfall, bývalý kapitán kráľovskej gardy, ktorý po zničení skleneného zámku ostáva ochrnutý. Spolu s Nesryn sa preto vydávajú na Južný kontinent, kde sídlia známe liečiteľky a takisto aj možní spojenci pre nadchádzajúcu vojnu. Nachádzajú tam však omnoho viac ako očakávali, spoznávajú množstvo ľudí, ktorí sú ochotní im pomôcť, a zároveň sa dozvedajú nové kúsky skladačky histórie, ktoré im pomôžu pripraviť sa na boj s mocným nepriateľom.
Hneď na rovinu vám poviem, že som na začiatku knihy Chaola nemala rada. Z toho jednoducho vyplýva, že som veľké očakávania nemala, minimálne nie od neho, skôr som očakávala, že si obľúbim iné postavy. Chaol kedysi patril medzi moje obľúbené postavy, no potom sa svojim postom v priebehu ďalších kníh tak trošku degradoval. A viete čo? Vykúpil sa. Vývoj jeho postavy vo Veži na úsvite je obdivuhodný, mala som pocit, že vzdialenosť od jeho domova mu pomohla nájsť samého seba. A samozrejme Yrene, ktorá svojou vnútornou silou poslúžila na inšpiráciu aj mne.

A čo môj prvotný strach o ďalšiu nedotiahnutú knihu? Ten sa tiež ukázal ako zbytočný. Sarah nám ukázala majstrovský príbeh, plný zaujímavých prekvapení, srdcervúcich scén s naozaj prekvapivým záverom. Kniha síce obsahovala viacero hluhých miest, kde sa veľa nedialo a boli tak povediac zbytočné, najmä zo začiatku, ale vykompenzovala to premyslenými a rozvinutými postavami, ktoré ste na konci naozaj dobre poznali. Ale na to sme si snáď už u S.J. Maas zvykli. Tentokrát kniha aspoň neobsahovala prehnané erotické scény.

Veľmi osviežujúce pre celú sériu bol aj pohľad na udalosti z predošlých kníh inými očami. To, čo sme si doteraz zažili s Aelin vnímané niekým iným s väčším odstupom. Tiež sme sa dozvedeli ako to funguje v inej časti tohto fantasy sveta a kde všade siahajú sily valgov. Posledných vyše sto strán bolo perfektných, zatajovala som dych a neexistovala možnosť aby som knihu odložila. Autorka mala v rukáve skrytých viacero prekvapivých odhalení, ktoré som naozaj nečakala.

+ premyslený príbeh
+ rozvinuté postavy
+ pútavý štýl písania

- hluché miesta
... si fanúšikom série Trón zo skla, inak naozaj nebudeš mať tušenia o čo tam ide, keďže kniha sa odohráva súbežne s Búrkou v impériu. A čakanie na poslednú časť (ktorá nám určite zlomí srdce) je ešte veľmi dlhé, táto kniha vám ho nielenže skráti, ale navyše aj spríjemní.
4/5

Za knižku ďakujem vydavateľstvu Slovart.