Rasizmus a boj za svoje práva ║ Hnev, čo si zasial (Angie Thomas) ║ recenzia

Hnev, čo si zasial je kniha, ktorá výrazne rozvírila vlny v knižnom svete hneď ako vyšla. Autorka sa totiž zamerala na tému, o ktorej sa najčastejšie mlčí alebo sa prinajmenšom prehliada. Myslím si, že my, ktorí žijeme v krajine, kde sú takmer všetci bieli a je tu veľmi málo menšín, a aj to nie vo veľkom zastúpení, nedokážeme naozaj pochopiť, čo znamená rasizmus v takej Amerike. Aký to má dopad na spoločnosť, či už bielych alebo čiernych. A práve toto sa nám pokúsila priblížiť Angie Thomas v tejto knihe.

Hlavná hrdinka Starr sa pohybuje v dvoch svetoch: v chudobnej černošskej štvrti, kde žije spolu s rodičmi a v bohatom predmestí, kde chodí na strednú školu. Snaží sa nebyť výrazná ani v jednom z nich. Doma chodí von len málokedy a v škole sa snaží správať čo najmenej nápadne, aby si o nej nemysleli, že je iba černoška z chudobnej štvrte. Dokonca v škole zabúda na všetky slangové slová a rozpráva tak, ako všetci bieli okolo nej. Na prvý pohľad má všetko svoje miesto a čas, no nečakaná smrť jej kamaráta z detstva jej otočí svet hore nohami. Khalil totiž neumrel prirodzene - bol zastrelený bielym policajtom pred očami Starr.
Hlavná hrdinka sa tak ocitá v spleti zložitých situácii, kde musí prehodnotiť všetky jej doterajšie zásady. Aj keď podľa oficiálnej anotácie máte z knihy pocit, že sa bude búriť a bojovať za pravdu, najväčšia búrka prebieha v jej hlave. O všetko neustále pochybuje, zisťuje, že ani jej kamarátky ju nevedia podržať, no a hlavne dookola uvažuje, ako bolo ublížené Khalilovi, ako ho ľúbila a ako by ho chcela pomstiť len nevie ako. Na čom by nebolo vôbec nič zlé, keby konečne menej uvažovala a aspoň sa niekomu zdôverila. Potom by ľudia vedeli, čo ju trápi a nemala by stále pocit, že nikto neberie do úvahy jej pocity. O ktorých nikomu nepovie.

Okrem Starr, ktorej správanie mi prišlo často veľmi ťažko pochopiteľné, máme veľmi veľa zaujímavých postáv, ktoré dotvárajú dej ako kúsky skladačky. Najviac sa mi páčili rodinné vzťahy, ktoré aj keď boli veľmi zložité, spájala ich vzájomná láska a starostlivosť. Rodičia Starr mali naozaj ukážkový postoj a v mnohom by mohli slúžiť za príklad iným.
Čo sa týka deja, zo začiatku ide všetko veľmi hladko a dobre sa to číta. Po zabití Khalila stále vo vzduchu visí otázka, ako sa to vyrieši, či bude policajt potrestaný a ako dopadnú protesty, ktoré pohltili celú štvrť. Ku koncu sa však všetko akosi príliš natiahne, v deji vznikajú hluché miesta, ktoré zabíjajú napätie či celkovo atmosféru, a celkovo je koniec dosť nudný. Na to ako kniha začala by som čakala ráznejší a dynamickejší záver. Na štýle autorky badať, že ide o jej prvotinu, je to taký priemer, avšak veľmi ľahko sa to číta.

Knihu by som odporučila najmä ľuďom, ktorých zaujímajú osudy ľudí, ktorí zažívajú rasizmus každý deň. V príbehu nájdete zaujímavé odkazy na udalosti a zvyky, ktoré nám nie sú práve známe, takisto svoje miesto dostane aj zamilovanosť, a úplne najkrajšia v ňom je tá rodinná láska, ktorá vás zahreje aj cez stránky.
3,5/5

Za knihu ďakujem Albatros Media.