Young-adult superhrdinovia ║ Wonder Woman: Válkonoška & Renegáti ║ 2x recenzia

Neviete čím to je, že sa začínajú množiť knihy o superhrdinoch? Možno je to stúpajúcou popularitou filmov od Marvelu alebo DC, možno je to len náhoda. Každopádne nie som z tých, čo by sa na niečo takého mohli sťažovať, keďže sama patrím medzi fanúšikov superhrdinov, aj keď som sa ešte nikdy nedostala ku komixom. Aj preto som vďačná, že sa nájdu autorky, ktoré túto tématiku priblížia aj takým ako som ja.

Wonder Woman: Válkonoška - Leigh Bardugo

Leigh Bardugo sa rozhodla zobrať (takmer) všetkým známy príbeh o Wonder Woman a trošku ho prerobiť. Kniha vyšla vrámci série štyroch kníh o mladých superhrdinoch DC Icons, v ktorej sa známi autori young-adult kníh rozhodli priblížiť príbehy DC hrdinov z ich tínedžerského obdobia, čiže z doby predtým ako sa stali tými, ktorých pozná celý svet. V tejto verzii Diana ešte nie je Wonder Woman, ale len mladé dievča žijúce na ostrove plnom Amazoniek, ktoré má pocit, že medzi ne nezapadá a chce dokázať, že aj ona si zaslúži byť nazývaná Amazonkou.

Svoju šancu dostane keď vedľa ostrova stroskotá dievča, Alia, ktoré sa rozhodne zachrániť aj napriek zákazu. Ani len vo sne ju nenapadne, čo tým spustí, keďže Alia nie je len obyčajné ľudské dievča. Patrí do pradávneho rodu Válkonošiek, ktoré odjakživa privolávali nezhody a vojny medzi ľudí. Dievčatá sa tak ocitajú v ťažkej situácii, keď sa odhodlajú ísť do sveta a nájsť riešenie ako Aliinu silu zastaviť skôr, ako sa naplno prebudí.
Najkrajšia vec na celej knihe je vzťah medzi Dianou a Aliou, ktorý sa postupne vyvíja a upevňuje, vďaka čomu kniha vysiela dobrú správu o sile ženského priateľstva. Nie je tam žiaden chlap, ktorý by prišiel a zachránil situáciu zatiaľ čo dievčatá by sa vďačne prizerali. Tu berú celú záležitosť do rúk ony dve a nezabúdajú chrániť jedna druhú nech sa deje čo sa deje. A myslím, že to bol aj hlavný zámer knihy, pretože nie je nadupaná akciou, ale skôr sa sústreďuje na hĺbku postáv a ich vzťahov.

Tým sa samozrejme nesnažím povedať, že je kniha plná nudných rozhovor a opisov a nič sa tam nedeje. Je tam viacero akčných stránok, kde-tu nájdete aj milé a humorné časti, pri ktorých sa zabavíte, len to nemá príliš rýchly spád a niektoré časti sú pomalšie. Nie je to najlepšia kniha od Leigh Bardugo, ale stále je napísaná veľmi dobre a pozorný čitateľ si z nej odnesie veľa. Odporúčam všetkým fanúšikom komixových príbehov, no aj keď o Wonder Woman nič neviete nemusíte sa báť, všetko je pekne vysvetlené a pochopí to aj "nezasvätený" človek.
4/5
Renegáti - Marissa Meyer

Marissa Meyer je autorka známa vďaka jej retellingovej sérii Mesačné kroniky, ktorá sa teší v našich končinách veľkej obľube. Mňa nejakým zázrakom táto vlna preskočila, dobieham ju až teraz, preto som sa rozhodla nevymeškať aspoň túto novú sériu. Príbeh knihy Renegáti sa odohráva vo svete, kde je mať superschopnosti už v podstate normálne a bežné. Superhrdinovia sa delia na dve skupiny - Renegáti a Anarchisti, kde práve Renegáti sú tí, ktorí sú pri moci. Je to najmä vďaka tomu, že sa im pred desiatimi rokmi podarilo poraziť Anarchistov, väčšinu z nich zabiť, a tých pár, ktorí prežili, poslať žiť do vyhnanstva pod zem.

Hlavná hrdinka Nora sa k Anarchistom pridala ešte ako malé dievčatko, po tom ako boli jej rodičia a mladšia sestra zavraždení. Celý život nosí v srdci hnev, viní Renegátov z ich smrti a čaká na vhodnú chvíľu keď Anarchisti znovu povstanú a bude sa môcť pomstiť. Z dôvodu, že ich ostalo už len pár, sa uchyľuje k nebezpečnému plánu; pokúsi sa infiltrovať medzi Renegátov ako nováčik, keďže nikto nepozná jej identitu. A tým sa začína celý príbeh pekne zamotávať, stretáva Adriana, syna najmocnejších Renegátov, ktorý tiež skrýva mnohé tajomstvá.
Renegáti sú vynikajúco napísaná kniha, ktorá detailne vykreslila nový svet plný zaujímavých postáv. Páčilo sa mi ako aj postavy, ktoré mi neboli po chuti, boli napísané takým spôsobom, že som uverila v ich existenciu. Celkovo kniha ponúka detailný pohľad do vnútra hlavných postáv (Nova a Adrian), ich odlišného vnímania skutočností a názorov, ktoré dotvárajú svet, v ktorom sú dva typy ľudí s výnimočnými schopnosťami - Anarchisti a Renegáti. Najmä pri Nove môžme vidieť vnútorný boj, keď celý život veríte, že niečo je zlé a nakoniec to možno tak celkom nie je pravda. Možno nie je len dobro a zlo, možno svet nie je len čierno-biely a predovšetkým v prípade superhrdinov.

Po celý čas som si nemohla pomôcť a trošku som knihu porovnávala so sériou Pomstitelia (Brandon Sanderson), ktorá má podobnú myšlienku. A možno práve kvôli tomu mi chýbala akcia, z knihy bolo cítiť, že je to len prvá časť série a autorka nás zoznamuje so svetom a postavami. Aj 200 strán sa tam nič prekvapivé neudialo, zato sme sa však dozvedeli veľa o minulosti postáv a superhrdinov celkovo. Nedá sa povedať, že by mi to vyslovene vadilo, autorka píše zaujímavo aj bez nekonečnej akcie, myslím však, že kniha o superhrdinoch si jej pýta trošku viac. Ak mám však súdiť podľa záveru, séria sa len rozbieha a ďalšia časť bude veľmi zaujímavá.
4/5

Za knihy ďakujem Albatros Media. ♥

Čítali ste niektorú z týchto kníh?