O drobnostiach, ktoré si neuvedomujeme ║ Veľké maličkosti - Jodi Picoult ║ recenzia

Ruth Jeffersonová je sestrička na pôrodníckom a novorodeneckom oddelení v Connecticute. S touto prácou má už vyše dvadsaťročné skúsenosti. Na jednej zo zmien začne s rutinnou prehliadkou novorodenca, keď za chrbtom začuje nervózny šepot rodičov. Chcú hovoriť s jej nadriadenou. Vysvitne, že si neželajú, aby sa ich dieťaťa dotýkala Afroameričanka. Nemocnica ich žiadosti vyhovie, no o deň neskôr, práve vo chvíli, keď pri ňom okrem Ruth nie je nikto iný, sa dieťatku zastaví srdce. Má poslúchnuť príkazy nadriadených, alebo zasiahnuť?
Veľké maličkosti ma zaujali na prvý pohľad svojou krásnou slovenskou obálkou, keď som si prezerala stôl s novinkami v kníhkupectve. A aj keď kniha pôsobí nežne a nevinne, zaoberá sa dosť náročnou témou. Je to príbeh sestričky, ktorá sa ocitne v zložitej situácii, keď si musí vybrať medzi poslúchnutím zákazu a záchranou života novorodenca. Problém spočíva v tom, že rodičia daného bábätká neznášajú čiernych ľudí a nechcú, aby sa och dieťa starala práve čierna sestrička Ruth. Bábätko umiera a Ruth je obvinená zo zabitia.

Napriek ťažkej téme sa kniha čítala akoby sama. Na príbeh sa totiž pozeráme z viacerých pohľadov - obvinenej sestričky Ruth, jej bielej právničky Kennedy a otca mŕtveho bábätka. Tieto pohľady sa skvele dopĺňajú a najmä prinášajú diametrálne odlišné názory. Každú chvíľu vypláva na povrch niečo nové a ja som mala problém knihu odložiť, pretože som chcela vedieť čo sa bude diať ďalej a ako to nakoniec skončí.

Každá postava predstavuje inú stranu problému. Ruth je na strane ukrivdenej čiernej ženy, ktorá od malička musí znášať rasistické správanie svojho okolia. V niektorých veciach mi jej bolo veľmi ľúto, v iných som ju jednoducho nechápala - asi tak ako všetci, čo nemajú s rasizmom reálnu skúsenosť. Kennedy sa snažila nebyť rasistická v žiadnom smere, čo jej nie vždy vychádzalo, ale aj tak som jej fandila. No a rodičia bábätka... to je trošku iná káva. Ich správanie a názory som mala viackrát problém spracovať.

Celková myšlienka knihy je podľa mňa veľmi dôležitá. Možno my sa s takýmito problémami (zatiaľ) až tak veľmi nestretávame, keďže predsa len Slovensko ešte nie je také multikulturálne, ale naučiť sa čo to o ohľaduplnosti by veľa ľuďom nezaškodilo. Veľké pozitívum je, že aj keď je nám téma knihy nie je až tak blízka, je podaná tak, že aj my sa dokážeme vžiť do danej problematiky. Toto je kniha, z ktorej si niečo odnesiete a zanechá vo vás stopu.

+ pútavé čítanie
+ viaceré zaujímavé pohľady
+ dôležitá téma rasizmu