Kráľova klietka - Victoria Aveyard ║ recenzia

2017 ║ YA fantasy ║ Motýľ ║ 448 strán
Mare Barrow je väzenkyňou, bezmocnou bez svojho blesku, mučenou svojimi fatálnymi chybami. Žije z milosti muža, ktorého kedysi milovala, muža stvoreného z klamstiev a zrady. Teraz už kráľ Maven Calore pokračuje v spriadaní temných sietí svojej mŕtvej matky, aby udržal kontrolu nad krajinou a svojou väzenkyňou. Skupina tých, ktorí patria k novej krvi, a červených pokračuje v organizácii, trénovaní a rozširovaní sa. Pripravujú sa na vojnu. A Cal, princ vo vyhnanstve, bude bojovať o srdce Mare. Tentoraz nedovolí, aby ho čokoľvek zastavilo. Je rozhodnutý vyhrať.

Červená kráľovná je jedna z najznámejších YA fantasy sérii dnešnej doby, ktorá ma svojich fanúšikov a rovnako sa nájde aj mnoho ľudí, čo ju nemajú radi. Ja sa radím medzi fanúšikov a tretie pokračovanie som si nemohla nechať ujsť. Sklenený meč skončil nečakaným zvratom, vďaka ktorému bolo jasné, že v pokračovaní sa dočkáme viac Mavena. A ja som naozaj vďačná, že nám to autorka splnila.

Autorke sa podarilo v Mavenovi vytvoriť naozaj skvelú negatívnu postavu, ktorú sa nedá jednoznačne nenávidieť. Áno Maven urobil veľa zlého a neplánuje sa ani zmeniť... nie neplánuje, on sa nemôže zmeniť a v tom je ten rozdiel. Kráľova klietka nám odhaľuje viac kúskov z jeho vnútra, vidíme koľko ostalo z jeho pravého a na koľko z neho monštrum vytvorila jeho matka. Mne sa až srdce lámalo keď Maven rozprával nakoľko si to uvedomuje a ako sa s tým zmieril.
"Stojím pred osobou, ktorá je pre mňa celým svetom, a dozvedám sa, že ja nie som dosť. Že neprepadám do úvahy ako voľba. Že som len tieňom pre niekoho, kto je mojím slnkom."
Mare patrí medzi moje obľúbené hrdinky a v tomto diely si prešla naozaj veľkým vývojom. Predsa kým bola väznená mala veľa času na rozmýšľanie a stala sa z nej silnejšia osoba. To akým spôsobom sa vysporiadala s utrpením a uvedomila si svoje chyby bolo skvelé napísané. V druhom diely u mňa Mare veľmi klesla, jej sebecké správanie ma veľa krát vytáčalo, preto bolo milé vidieť ako si to sama uvedomila a oľutovala.
"Nie si sám." V očiach mu vzplanie nádej. "Máš svoju korunu."
Medzi Mare a Mavenom je veľmi zvláštny vzťah, či skôr puto. Maven je ňou až chorobne posadnutý, je to taký posledný pozostatok lásky, ktorý on dokáže spracovať. Mare to veľmi rada využíva vo svoj prospech, ale zároveň má problém zabudnúť na toho chlapca, ktorého ľúbi a snaží sa mu pomôcť. Och a  Cal, jeho láska pre Mare a nádej v Mavena je taká krásna. Škoda len, že málokedy vie urobiť tú správnu vec. Akoby si neuvedomoval čo je zač, akú má moc a aký vplyv vie mať na druhých.

Pri rozprávaní sa striedal pohľad Mare a ostatných postáv. A aj keď zvyčajne nemám rada, keď sa zrazu začne príbeh odvíjať aj z iných pohľadov, musím uznať, že vďaka tomu mal dej rýchlejší spád. Victoria vie vytvárať perfektné vedľajšie postavy, takže únik z hlavy Mare do takej Cameron mi vôbec neprekážal. Zo začiatku mi trošku chýbala akcia, dej bol viac zameraný na postavy a politiku.
"Teraz som v kráľovej klietke. Ale on je v nej tiež. Mojimi putami je tichý kameň, tými jeho koruna."
Koniec nebol až tak prekvapivý, ten zvrat sa dal celkom predpokladať, ale aj napriek tomu ma dostal. Najväčšie plus v posledných stranách bola prekvapivo Evangeline. A mne ostáva len dúfať, že zakončenie tejto sériu bude tak epické a veľkolepé, ako dúfam.

+ vývoj Mare
+ náhľad do vnútra Mavena
+ výborné vedľajšie postavy
+ Evangeline (nechcem vám spoilerovať, ale to po prečítaní pochopíte)

- zrazu pridaný pohľad viacerých postáv
- zo začiatku veľa politiky a menej akcie

... si fanúšikom série Červená kráľovná. Možno to znie príliš očividne, ale schválne volím slová "série", pretože viem, že je veľa ľudí, čo milovali jednotku a sklamala ich druhá časť. Ak vás totiž v druhej časti Mare štvala, tu to sama oľutuje!
 4,5/5

Za knihu na recenziu ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei.