Nebo na dosah - Jandy Nelson

2017 ║ YA ║ Slovart ║ 304 strán 
Sedemnásťročná Lennie je klarinetistka (vcelku dobrá), prezývajú ju John Lennon (nenávidí to), je posadnutá Búrlivými výšinami (prečítala ich 23-krát) a nedávno jej zomrela staršia sestra Bailey. Mala by smútiť a vyrovnávať sa so sestrinou smrťou, ona sa však zamiluje až po uši. A rovno do dvoch chalanov naraz. Toby je skejter a sestrin exfrajer, ktorý ako jediný chápe jej žiaľ. Joe je nový chalan na škole, plný elánu, schopný vytiahnuť ju zo zabehnutých koľají a katapultovať do nebies. Aby toho nebolo málo, Lennie sa do života pletie rodina: päťkrát rozvedený strýko a babka, ktorá kreslí podivné zelené ženy a pestuje afrodiziakálne ruže.

Ak toto nie je váš prvý článok, čo u mňa čítate, či ma sledujete na instagrame, je dosť možné, že ste zachytili ako veľmi mám rada Dám ti aj slnko od tejto autorky. Takže keď som sa dozvedela, že nám od nej vyjde druhá kniha, bolo mi jasné, že si ju musím prečítať. Bolo mi jasné, že to pravdepodobne nebude tak perfektné, ale očakávala som príjemné a dojemné čítanie. Presne to táto kniha splnila.

Jandy Nelson má talent písať presne tak, ako to mňa baví. Jej štýl písania je veľmi pútavý, aj veci, s ktorými nesúhlasím, dokáže podať zaujímavo. Aj keď som s Lennie často nesúhlasila, či dokonca nesúhlasne krútila hlavou a želala si mať schopnosť dohovoriť jej, nesprotivila sa mi. Práve naopak, tešil ma každý jej pokrok, vždy keď urobila niečo, čo konečne nebola puberťácka hlúposť. A veľké plus u mňa hlavná hrdinka získala za to, že miluje Búrlivé výšiny. To je moja srdcovka, takže ma nadchla každá jedna spomienka tohto diela.
"Moja sestra bude umierať znovu a znovu po zvyšok môjho života. Zármutok je tu natrvalo. Nepominie. Stane sa vašou súčasťou a bude vás sprevádzať na každom kroku, pri každom nádychu. Nikdy neprestanem za Bailey smútiť, lebo ju nikdy neprestanem mať rada. Pretože takto to proste je. Láska a žiaľ sú vzájomne prepojené, nemôžete mať jedno bez druhého. Môžem urobiť iba to, že budem mať rada ju a svet zároveň, budem ju nasledovať tým, že budem žiť smelo, s oduševnením a s radosťou."
Tiež sa mi páčilo, akým spôsobom bol ukázaný smútok Lennie po smrti jej sestry. Autorka sa nesnažila nasilu z toho vyťažiť čo najviac, ako to je niekedy zvykom, že mám pocit akoby som bola citovo vydieraná. Prišlo mi to veľmi reálne, aj keď sa mi to našťastie v živote nestalo. A aj keď to bolo dosť o prvej láske, silnejšie som vnímala rodinnú súdržnosť a lásku. Strýka aj babku som si veľmi obľúbila a bola som rada, že dostali v knihe toľko priestoru. Veľmi milým spestrením knihy boli útržky spomienok a básničky, ktoré Lennie písala na všetko možné. Vždy boli krásne graficky spracované a ukazovali aké blízke si sestry boli.

Zápletka nebola ničím výnimočná, dalo sa to dopredu predpokladať, ale niečo na tom, akým spôsobom to bolo napísané a akú cestu si hlavná hrdinka prešla, spôsobilo, že mi to ani v najmenšom nevadilo. Vzniknutý romantický trojuholník bol pre mňa nepochopiteľný, ale páčilo sa mi, ako to poukázalo na to, že každý sa so smútkom vyrovnáva inak. Toby bol pre mňa nepodstatný a bolo by mi lepšie bez neho, no za to Joe bol veľmi sympatický, presne ten typ, ktorého si predstavíte ako ideálneho prvého frajera. Celkovo to však bolo oddychové čítanie, ktoré sa čítalo takmer samo, no zároveň ma rozplakalo.
+ dojemný príbeh o hľadaní seba
+ pútavý štýl písania
+ realistické vnímanie smrti sestry
+ rodinné vzťahy
+ ideálny prvý frajer
- hlúpy romantický trojuholník
- neprekvapivá zápletka
 
... vieš, že tínedžer sa nezaobíde bez podpory rodiny a rád/a prežívaš s hrdinkou prvé lásky. Hlavná hrdinka si prechádza bolestivým obdobím po smrti sestry a prichádza na veľa vecí, ktoré môžu pomôcť každému, kto o niekoho tiež prišiel.


4,5/5

Za recenznú knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart. 

Žiadne komentáre

Všetky komentáre si veľmi cením ♥