10 slov, ktoré by mal poznať každý knihomoľ



Určite sa vám už stalo, že ste chceli vyjadriť nejakú svoju emóciu, či pomenovať niečo špecifické, ale nevedeli ste na to nájsť to správne slovo. Samozrejme, všetko sa dá opísať, ale ak máte radi slová a chceli by ste si rozšíriť slovnú zásobu, pripravila som pre vás desať knihomoľských výrazov, ktoré určite (všetky) nepoznáte.

1. TSUNDOKU
Určite sa vám to už stalo. Kúpili ste si knihu, ku ktorej ste sa ešte stále nedostali, no a časom vám z toho vznikla pekná kopa kníh, ktorú nazývate TBR. A tá kopa stále rastie. Vec, ktorú každý z nás pozná, ale toto slovo by ste asi nepoužili. 

2. EPEOLATRY
Máte radi slová? Dokonca si trúfate povedať, že ich zbožňujete? Ak vaša láska k slovám hraničí s uctievaním a slová sú pre vás na úrovni božstva, toto grécke slovo si určite zapamätajte. Určite by vyzeralo zaujímavo v životopise.


3. LIBROCUBICULARIST
Kde zvyknete čítať knihy? Máte nejaké špeciálne miesto, alebo to máte podobne ako ja a ste najčastejšie v posteli? Toto jednoduché slovíčko opisuje presne nás, ktorí listujeme v knihách medzi perinami. 

4. BIBLIOSMIA
O láske ku vôni kníh sa hovorí veľa. Ja osobne zbožňujem vôňu nových knih, pri starých to už nie je také jednoznačné. Ale vedeli ste, že vôňa kníh má aj samostatný názov?


5. BIBLIOGONY
Každý sa tomuto stavu vyhýbame ako čert krížu. Možnože všetci nadávame na to, že máme málo času a veľa kníh, ale nie je predstava toho, že máte množstvo voľného času a jednoducho nemáte čo čítať o niečo horšia?


6. OMNILEGENT
Toto slovo opisuje tých jedincov, ktorý nos nevystrčia spomedzi stránok. Takých, čo čítaju všetko, vždy a všade. Nájsť niečo, čo tento človek nečítal, je veľká výzva, aj keď pri dnešnom množstve dostupnej literatúry chápem, prečo je toto latinské slovo zastarané.


7. BOOK-BOSOMED
Toto som ja. Mám so sebou knihu všade, je väčšia šanca, že zabudnem doma mobil ako knihu. Aj keď mám minimálnu šancu, že budem môcť čítať, predsa len, nikdy neviete. 

8. BIBLIOTAPH
Väčšina ľudí si knihy kupuje na to aby ich čítali, alebo prinajmenšom aspoň vystavili na poličku. Ak však kupujete veľké množstvá kníh, ktoré potom ukrýva a nikomu ich nedovolíte prečítať, ani len sebe... Nuž, toto je vaša diagnóza.


9. LIBRICIDE
Aj keď toto riadny knihomoľ určite nepozná, predsa len sa to týka kníh. Čarbanie do kníh, trhanie stránok, lámanie obalu, či dokonca pálenie kníh. Tiež vám pri predstave takejto nenávratnej škody na knihe idú vlasy dupkom? Doslovne vražda knihy. Podobné slovo je aj Biblioclasm, to sa však používalo prevažne pri ničení Biblie.

10. READULTERY
Spomínate si na to, keď sme mali rozčítanú nejakú knihu, ale predsa len ste siahli aj po druhej? Táto knižná nevera je celkom bežná, poznám ľudí čo čítajú naraz aj šesť kníh.

Ktoré slovo je pre vás to najviac výstižné? Koľko z nich ste poznali už pred tým?

6 komentárov

  1. Zajímavý článek. Musím se přiznat, že jsem neznala ani jedno slovo. Nejvíc mě asi vystihuje číslo 7. Minulý týden jsem jela na dva dny k babičce a vzala si s sebou dvě knihy, ale zapomněla jsem nabíječku, takže jsem byla bez mobilu, a vůbec mi to nevadilo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hlavné je, že má človek knihy so sebou! :D

      Odstrániť
  2. Veľmi zaujímavý článok. To druhé a tretie slovo som ani poriadne prečítať nevedela. :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Pri deviatke a mi ježia vlasy od hrôzy :D A desiatku poznám až príliš dobre: päť kníh momentálne :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Och, to by som ja nemohla. Pre mňa sú dve už priveľa. :D

      Odstrániť

Všetky komentáre si veľmi cením ♥