Zárezy smrti - Veronica Roth


Žáner: Fantasy
Rok vydania: 2017
Počet strán: 416
Vydavateľstvo: Slovart

Anotácia: Vo svete, kde panuje násilie a neprávo, v galaxii, v ktorej niektorí nažívajú v priazni osudu, má každý človek špeciálny dar. Kým väčšina dokáže vyťažiť zo svojho daru čo najviac, Akosa a Cyru pre ich dary zneužívajú. Cyra je sestrou tyrana, čo vládne bojovnému národu. Má dar bolesti a sily, čo jej brat zneužíva, aby tyranizoval svojich nepriateľov. Cyra má však na viac, ako byť nástrojom v bratových rukách. Vzdoruje, je rýchlejšia a bystrejšia, než hockto predpokladá. Akos pochádza z mierumilovného národa a je nadovšetko oddaný rodine. Hoci ho ochraňuje jeho neobyčajný dar, keď ho s bratom chytia vojaci vyslaní Cyrinou rodinou, Akos sa snaží len o jediné – zachrániť najskôr brata na úkor vlastného bezpečia. Akos sa tak v sekunde ocitá uprostred Cyrinho sveta, kde panuje neopísateľné nepriateľstvo medzi ich rodinami a národmi. Akos a Cyra stoja pred rozhodnutím – pomôcť si navzájom a prežiť, alebo priniesť jeden druhému skazu.
Hneď na úvod sa musím priznať, že som knihu čítala len vďaka rozruchu, ktorý okolo nej vznikol. Začiatkom tohto roka bola všade, každý ju čítal a každý mal na ňu svoj názor. A aj ja som chcela ten svoj. Veľmi som sa na ňu tešila a zároveň som nečakala veľa, mám veľa skúseností s tým, že autorka vydá jednu perfektnú sériu a viackrát sa jej to už nepodarí a ostanem sklamaná. Tu som sa však obávala zbytočne.

Ak sa vám meno Veronica Roth zdá odniekiaľ povedomé, tak vám prezradím, že ste naň natrafili na poličke s dystopickou literatúrou - konkrétne autorka napísala veľmi populárnu sériu Divergencia. Táto trilógia bola aj sfilmovaná a pred autorkou stála ťažká úloha napísať knihu, pri ktorej by si ľudia nepovedali: "Pch, veď to je také isté ako Divergencia!"

"Česť nemá v boji o prežitie miesto."

A za mňa musím povedať, že sa jej to aj podarilo. Svet, ktorý autorka v knihe vytvorila je úplne nový, neprebádaný, nikde ste sa s ním ešte nestretli. Dej sa totiž neodohráva na Zemi, stretávame sa s úplne novou galaxiou a predovšetkým s planétou Thuvhe. Okolo planét sa rozprestiera svetelná stuha Prúdu, ktorú v sebe cíti každá osoba v galaxii a dáva ľuďom rôzne dary (k tomu sa ešte dostanem).

Planéta Thuvhe je obývaná dvomi národmi - Thuvhesitmi a Šotetmi. Thuvhesiti sú ľadový národ, ktorý je uznaný ako jediným oficiálnym národom planéty. Od Šotetov ich oddeľuje Medza veľa rokov nenávisti. Šoteti sú od detstva vychovávaní ako bojovníci, ktorý si za každú smrť vyrezávajú na kožu zárez. A práve z týchto dvoch národov pochádzajú naše hlavné postavy - thuvhesitský chlapec Akos a sestra vládcu Šotetov Cyra.

Akos je na začiatku milé nevinné chlapča, z ktorého však okolnosti vykrešú omnoho silnejšieho muža. Za každých okolností sa snaží zachrániť svojho brata a aj napriek tomu, že sa ocitne medzi samými Šotetmi nestráca samého seba. Cyra je naopak tvrdá už od mala - najmä vďaka svojmu daru. Vyššie som spomínala, že každému Prúd dáva iný dar, inú "nadprirodzenú" vlastnosť. V Cyre prúd predstavuje bolesť, nikdy nekončiace temné tiene na pokožke spôsobujúce bolesť nielen ľudom čo sa jej dotknú, ale predovšetkým jej. A aj keď je tento dar pre ňu skôr prekliatím, urobil z nej veľmi silnú postavu, ktorá si aj napriek tomu uchováva mäkké vnútro.

Postavy sú dobre vykreslené, dialógy medzi nimi uveriteľné a ich správanie primerané svetu, v ktorom žijú. V knihe sa strieda ja-rozprávanie z pohľadu Cyri a rozprávanie z pohľadu roprávača, ktoré nám ukazuje Akosa. Niektorým ľuďom vadilo, že nie sú obaja v prvej osobe, ale mne to osobne pomohlo rýchlejšie rozlíšiť koho príbeh čítam. To už asi záleží na osobných preferenciách.

Zo začiatku som bola zmätená, predsa len tam je zobrazené niečo s čím som sa ešte nestretla, ale autorka všetko postupne vysvetľuje a vyjasňuje, takže myslím, že pochopí každý. Celkovo musím povedať, že mi autorkin štýl písania veľmi sedí, každou stránkou vás stiahne viac a viac do deja.. Nepríde mi rozťahaný ani príliš zbrklý, všetko má svoj čas a miesto.

Všetkým čo majú radi fantasy príbehy s nádychom sci-fi, komplexné príbehy ukazujúce neznáme svety či zaujímave zápletky túto knihu odporúčam všetkými desiatimi. Mne osobne sa táto kniha páčila viac ako všetky tri knihy Divergencie dokopy. Príbeh mi prišiel viac premyslený a plynulejší. Už teraz sa teším na druhú časť.


4/5


Za recenznú knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.

6 komentárov

  1. Výborná recenze :) Na knihu se těším, už na mě čeká doma, tak se do ní chci hned pustit :) Snad nezklame :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Dúfam, že sa ti bude páčiť.

      Odstrániť
  2. Ještě jsem ani nedala šanci autorčině první sérii, takže než se pustím do tohoto, tak si ještě přečtu Divergenci (možná) :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak zárezy smrti si môžeš prečítať aj bez toho :D Ale Divergencia je tiež super, aj keď by som povedala o čosi menej ako toto (Aspoň podľa mňa)

      Odstrániť
  3. Kniha ma netrpezlivo čaká na poličke a som na ňu veľmi zvedavá. Hádam sa k nej čoskoro dostanem. V posledných mesiacoch som však čítala dosť veľa pozitívnych aj negatívnych názorov, takže trochu váham. Ale určite sa do nej pustím, horšie ako Divergencia to hádam nebude. Má to tiež brutálnu obálku a je to o vesmíre :D Najlepšia kombinácia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som tiež čítala veľa rôznych narážok na knihu, ale povedala som si, že na to nebudem myslieť a budem ju čítať s otvorenou hlavou :) A užila som si ju, tak snáď si ju aj ty užiješ. A súhlasím, to je úplne perfektná kombinácia :D

      Odstrániť

Všetky komentáre si veľmi cením ♥