Niečo viac - Patrick Ness


Žáner: Young Adult
Rok vydania: 2017
Počet strán: 320
Vydavateľstvo: Slovart

Anotácia: Chlapec menom Seth zomiera. Život mu vezmú besniace morské vlny. No potom sa prebudí. Nahý, smädný a hladný. Ale živý. Ako je to možné? Spomína si na vlastnú smrť, ako sa mu trieštili kosti, ako si rozlámal lebku o kamenné morské dno. A ako to, že sa prebral? A kde sa vlastne nachádza? Ulice sú mu povedomé, ale všetko je opustené a zničené. Čo sa to deje? A prečo vždy keď zatvorí oči, podľahne spomienkam, ktoré mu pripadajú reálnejšie ako svet okolo. Čo je skutočné? Seth hľadá odpovede a dúfa, že tu nie je sám, že toto predsa len nebude jeho osobné peklo... A čoho sa najviac desí? Že tu je ešte niečo viac...

Hneď na začiatok sa vám priznám, že som od knihy čakala pohodovú oddychovku, nič strhujúce. Och, ako som sa len mýlila! Patrick Ness vytvoril perfektný príbeh, ktorý vás nenechá pokojne vydýchnuť kým nedočítate. V tom som sa však utvrdila až po prvej tretine. Tá mi prišla trochu nezáživná. Už som sa začínala báť, že sa nedočkám žiadnej akcie.


Po úvodnej tretine, kde som sa viac-menej zoznamovala so svetom, so Sethom a s príbehom, sa všetko čo som spoznala začína zamotávať. Nič nie je tak ako sa zdá a každá jedna vec ukrýva omnoho hlbšie posolstvo akoby ste čakali. Dej naberá rýchly spád, stále sa tam niečo deje a knihu už nebudete chcieť pustiť.  Stále sa tam deje niečo nové, čo pridá len ďalšie otázky. Doslovne na vás na každej strane čaká nové prekvapenie.


Príbeh je zasadený v bližšie neurčenej dobe, ktorá je základnými črtami podobná tým našim až na pár „futuristických“ vymožeností. Všetko tak bolo pre mňa ľahko pochopiteľné a predstaviteľné. Má dve dejové línie. Jedna je svet, v ktorom sa Seth po svojej smrti prebudil a druhá sú spomienky na jeho život. A práve spojitosť týchto dvoch svetov vás ohromí!

Aj keď je dej písaný v tretej osobe, do hlavnej postavy som sa vedela vžiť. Seth bol vcelku zaujímavá a sympatická postava, aj keď ma niekedy iritoval. Ale nebojte sa, to mňa takmer každá hlavná postava. Snaží sa zistiť čo sa s ním deje, ale neustále ma pochybnosti o tom, čo je skutočné a čo je iba v jeho hlave.


Ďalej sa stretávame s podarenou dvojicou – tvrdá Regina a jemný Tomasz. Práve tieto dve postavy podľa mňa dodali to správne čaro. Neuveriteľne ma bavili ich dialógy a vďaka nim som aj Setha začala mať rada. Spolu tvoria pestrú kombináciu, ktorá sa krásne navzájom dopĺňa. Možno by som vytkla to, že som často mala pocit, že sa na nich pozerám zvonku. Nedokázala som sa do nich úplne vcítiť a prežívať to čo oni. 

Kniha sa mierne obtrela aj o problémy s homosexualitou a samovraždu, čo je podľa mňa veľké plus. Aj keď mám pocit, že sa o tom hovorí veľa, nikdy to nie je dosť. Možno práve táto kniha vám to pomôže pochopiť, jej príbeh vám môže pomôcť.


Ak mávate filozofické úvahy o tom, či je to čo poznáme všetko alebo či je tu aj niečo viac, táto kniha je pre vás ako stvorená. Zahrnie vás množstvom možností a nechá vás vybrať, ktorá vám najviac sedí. Je plná skvelých myšlienok a skrýva veľké posolstvo. Ja som po dočítaní ešte veľmi dlho rozmýšľala čo sa tam vlastne stalo, čo ak sa to deje aj nám, čo je skutočné a čo nie? Existuje niečo viac?

 4/5


Za recenznú knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu môžte zakúpiť tu.



2 komentáre

  1. Povedená recenze. Na Něco víc narážím v poslední době poměrně často, přesto jsem se ke knize (a to ani nevím proč) ještě nedostala. Ale je to pro mě must have :)

    OdpovedaťOdstrániť

Všetky komentáre si veľmi cením ♥